30 maart 2016 

Geluk op werk event

Geluk op werk event, happy people better business, heeft op 23 maart 2016 haar eerste stem laten horen met bijzondere topsprekers. Zij hebben de toegevoegde waarde van geluk op werk gedeeld aan een nieuwsgierig en energiek publiek van bijna 200 man. Een geslaagde dag!

Hoe kun je nu als organisatie bijdragen aan meer geluk op werk? Het event maakt duidelijk dat geluk op werk gebaat is bij organisaties die de menselijke maat bovenaan hun lijst hebben staan.

Het event is een initiatief van Gea Peper. Gea heeft een aantal jaren geleden de Gelukscoach methode gevolgd bij Heart4Happiness en is daarna haar eigen bedrijf gestart, happy people better business. Met groot succes voor een eerste event heeft Gea haar doel bereikt. Onze complimenten!

Geluk op werk en Jörgen Raymann

De ochtend wordt afgetrapt door Chief Happiness Announcer Jörgen Raymann. Sommigen kennen hem Geluk op werk, Jörgen Raymannals televisiepresentator of cabaretier, maar tegenwoordig is hij ook motivational speaker.

Op zijn authentieke en bevlogen manier introduceert hij de sprekers. Jörgen onderstreept het belang van geluk op werk omdat gelukkige mensen het best presteren en duurzaam inzetbaar zijn. Maar er is ook veel te winnen, Jörgen legt dit uit met het begrip P.H.D. Personal Happiness Drive, waarbij passie je hart sneller laat kloppen. Wat mij betreft een top dagvoorzitter!

Geluk op werk en Herman Toch

De eerste spreker is Herman Toch. Herman is een marketing en strategie consultant, bekend van het boek Happy Profit. Happy profit gaat in essentie over het creëren van succesvolle duurzame bedrijvenGeluk op werk en merken.

De wereld is in transformatie, we moeten op een andere manier onze merken en bedrijven inrichten. Het huidige systeem is niet duurzaam. Ga voor winst en wees er trots op. Denk aan de lange termijn. Wees waardegericht. Het gaat om anders kijken naar de wereld, naar je organisatie en naar jezelf.

Bedrijven die streven naar een maatschappij waar welvaart en welzijn samen gaan. Zonder winst uit het oog te verliezen, we moeten alleen op een andere manier naar winst kijken. Herman maakt onderscheid tussen bad profit, good profit en happy profit.

Geluk op werk en Onno Hamburger

988749_1309706382378187_1136553309878728101_nDe tweede spreker is Onno Hamburger, bekend van het boek gelukkig werken. Wie geluk ervaart in het werk is leergieriger, creatiever, productiever, zelfverzekerder en beter bestand tegen veranderingen en stress. Gelukkig werken is dus niet alleen prettiger, maar ook effectiever: het is goed voor jezelf, je collega’s en je bedrijf.

Aan de hand van de methode van het gelukskompas creëer je stap voor stap meer voldoening en geluk in je werk. Met behulp van concrete oefeningen oefen je het realiseren van je wensen en dromen. Hierdoor kun je winst boeken in je huidige werkomgeving of je aangescherpte ideeën meenemen naar een volgende werkplek.

Geluk op werk en Marius Rietdijk

Marius is wetenschappelijk directeur van het Aubrey Daniels Research Institute for Behavior Analysis (ADRIBA) aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Marius presenteert drie manieren om mensen gelukkig te maken:

  1. Stoppen met straffen
  2. Goed gedrag waarderen
  3. Het goede voorbeeld geven

En drie manieren om mensen ongelukkig te maken:

  1. Zeggen dat het anders moet
  2. Straffen
  3. Negeren.

Antecedenten beïnvloeden gedrag vooraf.  Consequenties beïnvloeden gedrag achteraf.  Vertellen dat het anders moet (via antecedenten) werkt maar in 20% van de gevallen, maar wordt 80% gebruikt Consequenties worden maar 20% gebruikt, maar werken 80%. Alleen direct belonen werkt. Complimenten en waardering zijn de enige manieren om gedrag direct te veranderen. Zijn voorstel is een belonende cultuur te ontwikkelen.

Er zijn volgens Marius vier soorten consequenties: Belonen, krijgen wat je wilt, blij. Dreigen, niet krijgen wat je wilt, bang. Straffen, krijgen wat je niet wilt, boos. Negeren, verdrietig.

In 80% van de gevallen wordt gedreigd, gestraft of genegeerd, terwijl die maar 20% langdurig werken. Het omgekeerde geldt voor belonen. Het wordt maar 20% toegepast, maar werkt 80%. Waarderen als beloning zorgt voor een volwassen organisatiecultuur. Het wordt maar in 20% toegepast, maar werkt ook 80%. Vandaar dat er zo weinig gelukkige mensen zijn in organisaties. Anderen gelukkig maken en bij jezelf beginnen.

Geluk op werk en Sheila Neijman

geluk op werk.hpSheila Neijman is oprichtster van heart4happiness en bekend van de methode gelukt, een wetenschappelijk onderbouwt lesprogramma voor het basisonderwijs en het boek Terug naar de bedoeling, geluk als nieuwe leefwijze.

Zij vertelt over bewust leiderschap en laat zien hoe emotionele vaardigheden, meer dan rationele, van belang zijn voor effectief leiderschap, maar ook een succesvolle carrière en meer geluk en tevredenheid in je leven. Leiderschap vanuit het hart, leiderschap vanuit de menselijke maat en waarin we meer bewust met onze emoties mogen omgaan.

Harvard business Review heeft emotionele intelligentie verwelkomd als een baanbrekend idee dat bestaande paradigma’s verbrijzelt en als één van de meest invloedrijke ideeën van het decennium voor geluk op werk. Zij geeft uitleg over zelfbewustzijn, zelfbeheersing, relatiebewustzijn en sociaal bewustzijn. Emotionele competenties zijn vaardigheden die je kunt leren en doorslaggevend zijn voor het geluk en succes van een organisatie.

Geluk op werk en Coen van Dijck

Geluk op werkCoen is Managing Director en partner van interieurontwerp studio D/DOCK. Coen van Dijck wordt gedreven door ontwerpen die verder reiken dan de functie alleen; designs die bijdragen aan een duurzame toekomst en aan het comfort van de mens.

De nieuwe realiteit in de wereld dwingt ons tot het creëren van nieuwe kansen en modellen die passen bij een duurzame toekomst. Innovatie haalbaar maken is voor Coen dan ook het uitgangspunt daar waar het gaat om concept ontwikkeling. Oplossingen creëren en realiseren die bijdragen aan de prestaties of het welzijn van alle betrokken partijen, is daarbij het doel.

Door concepten aan onderzoeksresultaten te testen en evidence based design toe te passen in het ontwerpproces, ontstaan business cases die profijtelijk zijn voor onze opdrachtgevers; die bijdragen aan een betere gezondheid van de eindgebruikers, die een gedragsverandering op gang brengen of een hogere productiviteit voor de werkgever opleveren. Niet door enkel te focussen op de harde factoren in het ontwerp, maar juist ook door de zachte factoren hard te maken. Hij gelooft dat niet één opdrachtgever of vraagstuk hetzelfde is.  Producten die aansluiten op de nieuwe realiteit en, wat Coen betreft, op een betere wereld.

Geluk op werk en Clara den Boer

geluk op werkClara is maker van Ondernemend Geluk, een boek en film waarin 48 ondernemers, wetenschappers, kunstenaars en politici aan het woord komen over het belang van geluk in je leven en in je werk.

Clara is ook de initiatiefnemer van de Gelukskoffer, een wetenschappelijk onderbouwd lesprogramma voor groep 5 en hoger van het basisonderwijs.

Clara laat leerlingen aan het woord om te vertellen wat de gelukskoffer voor hen betekent heeft. De antwoorden zijn puur, oprecht en soms lachwekkend van schoonheid. De leerlingen laten zien hoe je de wereld in kijkt door een roze positieve bril en door een zwarte negatieve bril en hoe je zelf sturing kunt geven aan je leven. Ik wou dat ik dit vroeger op school geleerd had.

Geluk op werk en Alexander Kjerulf

En last but not least de keynote speaker Alexander Kjerulf, oprichter van Woohoo inc. Alex komt uit Denemarken en is een bevlogen spreker. He is a speaker, consultant and author, presenting and conducting workshops on happiness at work at businesses and conferences all over the world.

Alex is the author of 3 books including the international bestseller Happy Hour is 9 to 5 – How to Love Your Job, Love Your Life and Kick Butt at Work. The book has been extremely well received all over the world and is available in English, Spanish, Portuguese, Dutch, Danish, Vietnamese and Chinese.

Kortom een bijzonder goed georganiseerd event. Ik heb in ieder geval genoten om hier aan te mogen deelnemen. Een mooie onderlinge sfeer tussen de sprekers en publiek! En nogmaals complimenten aan het team die verantwoordelijk was voor de organisatie.

Geluk op werkGeluk op werkGeluk op werkGeluk op werk

Geluk op werkGeluk op werk

Over de schrijver
Sheila Neijman is psycholoog & gelukscoach. Zij helpt mens en organisatie groeien naar een hoger geluksbewustzijn.
Reactie plaatsen