arrow_drop_up arrow_drop_down
5 juli 2020 

Mindcontrol in Corona-tijd

De gehele mensheid deelt op dit moment een crisis. We noemen het COVID-19, echter kun je er veel meer onder laten vallen als controle, economie, financiële onzekerheid, communicatie, manipulatie, emotionele chantage, schending van grondrechten, emotionele gijzeling enzovoort.

Als psycholoog en verpleegkundige verdiep ik mij al jaren in de menselijke geest, geluk en positieve psychologie en hoe ons onbewuste voor zo’n 95% aan de touwtjes trekt. Om door te hebben wat er in deze tijd gebeurd, is het vooral belangrijk om te begrijpen wie je zelf bent, welke (saboterende) gewoonten je hebt ontwikkeld, hoe je vastgelegde programmering functioneert en begrijpen dat veel van wat we hebben geleerd gebaseerd is op onjuiste percepties. Zie het als je saboteurs of geluksaboteurs.

Zoals je op het plaatje kunt zien, geeft het oranje deel op het linker plaatje, je onbewuste mind weer. Dit deel van je mind is zeker een miljoen keer snellere ‘processor’ dan het blauwe ‘bewuste deel’ van je mind op het linker plaatje. Dit onbewuste deel denkt niet, maar herhaald wat het geleerd heeft. Het reageert op de manier waarop het in de eerste 6 a 7 jaar van het leven is geprogrammeerd, onbewust automatisch.

Je kunt eigenlijk wel stellen dat het onbewuste deel herhaald wat het heeft geleerd, gemodelleerd en gezien van je ouders, broers, zussen dan wel directe omgeving.

Dit onbewuste deel bevat patronen, overtuigingen en gedragingen wat je meestal niet bewust bent. Een soort van ‘codering of programma’ zou je kunnen zeggen, wat behoorlijk manifest is als je het niet tot bewustzijn brengt. Het enige wat de onbewuste mind doet is om coherentie te creëren tussen wat je gelooft en de realiteit die je ervaart.

  • Geloof je dat je geen liefde waard bent, dan zal het onbewuste er alles aan doen om deze overtuiging tot realiteit te brengen.
  • Geloof je dat je niet goed genoeg bent, dan zal het onbewuste er alles aan doen om deze overtuiging tot realiteit te brengen.
  • Geloof je dat je dom bent, dan zal het onbewuste er alles aan doen om deze overtuiging tot realiteit te brengen.

Want het wil coherentie creëren tussen wat je gelooft en de realiteit die je ervaart.

Je leven komt dus NIET grotendeels voort uit je bewuste wensen en verlangens. Je leven ontvouwt zich op basis van je onbewuste programma’s.

Niet te vergeten: je leeft dus voor een groot deel van je tijd het programma van anderen, zoals het je geleerd is.

Het bewuste deel, zichtbaar op het rechter-plaatje (oranje), is het deel waar je bewust kunt creëren, waarmee je actief en bewust kunt kiezen voor een andere codering of ander leven. Dit deel is wel een miljoen keer trager dat het onbewuste deel maar het kan wel BEWUST denken, het kan dromen, heeft wensen en verlangens waarmee je kunt scheppen en creëren. Het kan vrij denken en je kunt nieuwe ideeën creëren.

Echter gebeurt scheppen ook onbewust, waarbij programma’s en overtuigingen omgezet worden in realiteit. We leven dus vooral op automatismen vanuit onbewuste programma’s.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat we maar ongeveer 5% van de dag bewust bezig zijn. We sturen 5% van de dag bewust op basis van onze creatieve wensen en verlangens en 95% van de tijd worden we gestuurd door onze onbewuste programma’s of codering.

Wat gebeurt er bij stress?

Als de bewuste geest niet aandachtig is, neemt het standaard programma van de onbewuste geest het over. Psychologen schatten dat circa 70% van onze gedachten negatief en gelukssaboterend zijn. Al deze negatieve percepties en zelfdestructieve programmeringen hebben invloed op de manier waarop wij de aard van onze ervaringen vormgeven. Onder stress fungeren we vooral 24/7 onbewust, het trekt je structureel in het onbewuste deel.

De uitdaging is om meer tijd door te brengen in het bewuste deel of het onbewuste deel herprogrammeren. Dat kun je doen door het cultiveren van geluksgewoonten, wat je naar je bewuste deel trekt. Het onbewuste deel leert via hypnose, zelfhypnose, zelfreflectie, introspectie, zelfbewustzijn, meditatie, contemplatie en hartcoherentie, allemaal energie-psychologie technieken wat je onder andere leert in de opleiding voor Gelukscoach.

Omdat je onbewuste bij stress voornamelijk aan het stuur zit, wordt je waakbewustzijn in beslag genomen door allerlei gedachten. Als je hier geen bewustzijn op zet, gaat ook dit deel van je bewuste mind (5%) met haar aandacht naar automatische patronen en gedragingen. Als je bewuste mind dus heel erg druk is met allerlei informatie te verzamelen en je structureel ‘aan’ staat, blijft er geen ruimte meer over om aandacht te geven aan onbewuste programma’s. We letten dus niet op, ook wel bekend als slaapwandelend door het leven gaan. De zombie modus. En omdat we ons niet bewust zijn van onze eigen invloed, maar ook de invloed van de onbewuste programma’s, leggen we de schuld bij anderen neer of voelen we ons slachtoffer van allerlei krachten buiten onszelf.

Zolang we in schuldbewustzijn manoeuvreren, gaan we dit ook zo ervaren. We voelen ons machteloos want de mind zorgt ervoor dat die databank van onbewuste programma’s  in jouw realiteit zich gaan manifesteren.

Daarom is het zo belangrijk om jezelf te kennen omdat je bewust kunt worden van wat je saboteert en daar wel degelijk invloed op kunt uitoefenen.

Mindcontrol

Wellicht denk je bij mindcontrol dat anderen je mind kunnen controleren en beheersen, maar waar ik het hier over heb, is vooral je eigen mind leren ontdekken, controleren en beheersen. Dat is al ingewikkeld genoeg, maar heb je wel invloed op. Laten we eens kijken naar hoe we geëvolueerd zijn, want het is het soort stress waar we vandaag de dag nog steeds mee te maken hebben, het omvat het sympathisch zenuwstelsel waarmee we vechten en vluchten en het parasympatisch zenuwstelsel waarmee we ontspannen. Er is een groot verschil tussen deze twee systemen maar het is ook nuttig in ons leven. Bij acute en chronische angst gaan we vechten of vluchten maar we kunnen ook leren ontspannen.

COVID-19 geeft een bedreiging op meerdere niveaus omdat het meer een chronische bedreiging is, net als chronische stress. Het is geen korte acute angst waar we mee te maken hebben. De klachten bij chronische stress zijn bijvoorbeeld slaapproblemen, spierspanning, allemaal om je voor te bereiden om te vechten of vluchten. Maar als je langdurig slecht slaapt kom je in een feedbackloop terecht. Je systeem vertelt je om te vechten en vluchten, je slaapt slecht, raakt uitgeput, iemand zegt iets naars tegen jou en de kans dat je ‘ontploft’ neemt toe. Dat komt omdat in deze modus, de emoties erg rauw zijn. Als je vervolgens begrijpt wat deze chronische modus voor effect heeft op je immuunsysteem, die wordt letterlijk onderdrukt omdat de energie nodig is om te vechten of vluchten, begrijp je dat het niet effectief is als je niet ontspant. Je hebt even een (COVID-19) pauze nodig om je energie weer op te laden en de controle over jezelf terug te pakken.

Omdat onze databank van percepties en programma’s rechtstreeks invloed hebben op ons biologisch systeem, is het van groot belang in te zien hoe fundamenteel dat is. En nee, je bent geen slachtoffer van je programmering. Want je kunt wel degelijk programma’s herprogrammeren omdat veel percepties in het hier en nu voortkomen uit acties van het zelfbewustzijn. Als jij de verantwoordelijkheid neemt over jezelf in plaats van jezelf dan wel een ander te beschuldigen, word je meer en meer zelfbewust.

Het zelfbewustzijn is creatief omdat ‘het zelf’ aan het stuur zit.

En met deze creativiteit beschik je over een vermogen om zelf aan het roer te gaan staan van je leven in plaats van je leven te ‘leiden of lijden’ door destructieve overtuigingen of percepties vanuit de onbewuste databank. Controle te krijgen over je eigen mind.

Geluk en Vrede

Zonder zoetsappig te zijn, zijn deze inzichten cruciaal in deze Covid-19 tijd voor het ervaren van vrede en geluk. Stress zorgt er voor dat we onbewust reageren op sociaal onrecht, op onmacht, op het afnemen van onze vrijheid. Het is echter veel krachtiger om bewust te reageren in plaats van emotie-geladen, schuld-beladen vanuit slachtoffer gevoelens. Zeker gezien de wetenschappelijke ontwikkelingen met betrekking tot de menselijke mind kunnen we deze emotionele ketenen leren te accepteren en inzien dat het niet bijdraagt aan vrede en geluk. Jezelf vergeven, anderen vergeven maakt het mogelijk om niet in het verleden te blijven hangen, maar een nieuwe toekomst te scheppen. Als je begrijpt hoe je onbewuste databank bijdraagt aan je eigen biologie, dan wil je niets liever dan coherentie scheppen tussen je hoofd en je hart.

Over de schrijver
Sheila Neijman is psycholoog & gelukscoach. Zij helpt mens en organisatie groeien naar een hoger geluksbewustzijn.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies