21 maart 2021 

Hoe creëer je een staat van ontspanning?

Een staat van ontspanning wordt gekenmerkt door een balans tussen mind en body, waardoor je toegang krijgt tot een gevoel van innerlijke stilte. 

Vanwege alle maatregelen in Corona-tijd kan het beoefenen van ontspanning ons energie en veerkracht geven. Angst en onzekerheid dat gepaard gaat met allerlei veranderingen kunnen verwarring en ongemak veroorzaken. Deze emoties kunnen je gedrag beïnvloeden en er kunnen stress-achtige symptomen optreden als geheugenverlies, nervositeit, frustratie, slapeloosheid, ongeduld, sneller geïrriteerd, lichamelijke klachten enzovoort).

Als je dit soort symptomen ervaart, dan is het nuttig om op adem te komen en een pauze te nemen.

Door een pauze te nemen en naar een plek van ontspanning te gaan in jezelf, maak je een bewuste keuze in plaats van onbewust, reactief of primair. In deze staat van ‘bewuste ontspanning’ ontstaat er een ontvankelijke ruimte voor intuïtieve suggesties en gevoelens die worden uitgezonden vanuit de intelligente begeleiding van ons hart.

Pauze nemen?

Het is belangrijk om elke dag een pauze te nemen en een ontspanningsmoment in te lassen. Dit kun je doen bij daadwerkelijke symptomen zoals hierboven vermeld, of door de stappen aan het begin van de dag uit te voeren, voor het opstaan uit je bed. Hierdoor worden mentale en emotionele statische elektriciteit verminderd, waardoor helder denken en je redeneervermogen wordt vertroebeld. Door de volgende stappen een tijdje te beoefenen vergroot je de staat van ontspanning.

  • Stap 1. Richt je aandacht op het gebied van het hart. Stel je voor dat je ademhaling in en uit je hart of borstgebied stroomt, een beetje langzamer en dieper dan normaal.
    Suggestie: Adem 5 seconden in, adem 5 seconden uit (of welk ritme dan ook comfortabel is).
  • Stap 2. Trek bij elke ademhaling het gevoel van innerlijke ontspanning naar binnen om je mentale en emotionele energie in evenwicht te brengen.
  • Stap 3. Stel een zinvolle intentie in om het gevoel van innerlijk ontspanning te verankeren terwijl je je bezighoudt met je uitdagingen of dagelijkse interacties.

Alvorens te reageren op een vervelende e-mail of te reageren tijdens een gespannen situatie, adem rustig in en breng de mind en emoties tot rust.

Wanneer we onze richting onderscheiden en handelen vanuit een plaats van innerlijke ontspanning, overschrijft onze mind het intuïtieve gefluister van ons hart niet.

Door regelmatig innerlijke ontspanning te ademen, kunnen we nieuwe of meer wenselijke patronen in ons cellulaire geheugen verankeren. Voor velen van ons is het niet het probleem om te weten hoe ze toegang kunnen krijgen tot innerlijke ontspanning, het is onthouden om het te doen, vooral wanneer het het belangrijkst is. Ontspanning geeft ons de kans om te handelen en te reageren vanuit ons werkelijke zelf in plaats van vanuit onze mechanische, “voorspelbare ander”.

Gebruik ontspanning om ongewenste patronen te veranderen

  1. Maak een lijst van twee tot drie gedragingen of patronen ten opzichte van mensen of situaties die je zou willen veranderen.
  2. Schrijf ze op (je kunt later meer aan je lijst toevoegen). Voorbeelden hiervan zijn ongeduld, overhaaste reacties, frustratie, irritatie of elk ander ongewenst patroon. Het is belangrijk om niet over jezelf te oordelen terwijl je dit doet.
  3. Kom vervolgens tot rust in je hart en observeer en respecteer je verlangen om te veranderen.
  4. Praat vervolgens oprecht en eerlijk in jezelf over hoe je met de door jou genoemde items om moet gaan. De meest betekenisvolle zelfbespreking vindt plaats wanneer het hart – je ware zelf – tot de mind spreekt. (Als besluiteloosheid of twijfel aan jezelf naar boven komen, weet dan dat dit alleen je mind is die spreekt. Realiseer je eenvoudig dat het je oude manier van denken is, en sluit je weer aan bij je hart en herbegin de verandering die je echt verlangt.)
  5. Bekijk de drie stappen van hierboven en handel naar eigen inzichten.

Ontspanning is niet een plek waar je uitdagingen eenvoudig zullen oplossen of je gedragspatronen onmiddellijk zullen veranderen. Het creëert een extra tijdvenster, waardoor een diepere onderscheiding mogelijk wordt gemaakt voor hartintelligente keuzes – bewuste keuzes die kunnen helpen veel onnodige uitdagingen en ongewenste problemen te voorkomen en op te lossen. Het helpt ons onze mentale en emotionele aard af te stemmen op de meest redelijke en effectieve manier om te reageren op elke situatie die het leven ons brengt.

“Door innerlijk ontspanning te oefenen, wordt ons bewuste geheugen vergroot en omvat ook ons ​​hart, onze geest en onze emoties terwijl ze navigeren door dagelijkse keuzes en gevoelens die de kwaliteit en richting van ons leven bepalen.”

Hartintelligentie

Veel spirituele culturen zijn het erover eens dat innerlijke stilte een energetische omgeving creëert ter ondersteuning van ons voortschrijdend bewustzijn dat de transformerende kracht van onze liefde kan ontketenen. Onze natuurlijke innerlijke wijsheid, bereikbaar door innerlijke stilte. Respect voor de waarde van stilte.

Wanneer de mind even wat meer in ontspanning komt, is innerlijke stilte waar we landen. Van daaruit kunnen we de ervaring van ons leven resetten en upgraden. Innerlijke stilte is een plek waar ons hart kan spreken zonder dat onze mind zich er direct mee bemoeid.  Om stil te zijn en te weten moeten we eerst stil genoeg zijn om te luisteren. Want stilte vereist een beetje oefening omdat onze mind zal proberen die ruimte in te nemen.

Als innerlijke stilte geen waardevolle resultaten opleverde, denk dan eens aan alle eeuwen van tijd die mediteerders en spiritueel bewuste mensen door de geschiedenis heen zouden hebben verspild. Met verfijning wordt innerlijke stilte als een persoonlijke lift naar ons hoogste uitzicht en elimineert het de vermoeidheid van het beklimmen van eindeloze trappen. We zijn van mening dat het beoefenen van innerlijke stilte om verbinding te maken met de intelligente begeleiding van ons hart een zeer positieve stap voorwaarts zal worden voor de mensheid, niet als een trend of religieuze motivatie, maar als een praktische stap om een ​​minder stressvol, gelukkiger leven te creëren.

Oefen de stappen van deze HeartMath-tool om innerlijk gemak en stilte te creëren

  • Als je gestrest bent, erken je gevoelens dan zodra je merkt dat je niet synchroon loopt of last hebt van veelvoorkomende stressoren – gevoelens zoals frustratie, ongeduld, angst, overbelasting, woede, veroordelend zijn, mentaal vastlopen, enz.
  • Neem een ​​korte time-out en doe hartgerichte ademhaling: Adem iets langzamer dan normaal; doen alsof je door je hart of borststreek ademt.
  • Stel je tijdens de hartgerichte ademhaling bij elke ademhaling voor dat je een gevoel van innerlijk gemak naar binnen trekt en je mentale en emotionele aard doordringt met balans en zelfzorg vanuit je hart.
  • Wanneer de stressvolle gevoelens zijn gekalmeerd, bevestig dan met een oprechte toewijding dat je de staat van ontspanning wilt verankeren en behouden terwijl je je  opnieuw bezighoudt met je dagelijkse interacties.

Handelen vanuit een staat van gemak is een natuurlijke oefening om de essentie van stilte in onze dagelijkse interactieve modus te brengen. Stilte verlicht stress en spanning. Stilte vult onze mentale bronnen aan. In stilte kunnen we gebruikmaken van het standaardmodusnetwerk van de hersenen.

Innerlijk werk

We kunnen helpen om samen een energetisch veld van vrede te creëren als we voor vrede in ons eigen hart kiezen. Vrede creëren en uitbreiden is een inside job. Er zijn veel oplossingen of wegen om elk van deze soorten vrede te bereiken. Je kunt deze oplossingen in twee woorden samenvatten: innerlijke rust, wat je niet ergens kunt vinden, maar zelf moet creëren. Van binnenuit je eigen vrede te creëren. Dit is gewoon een kwestie van het oefenen van eenvoudige, gemakkelijk te leren hulpmiddelen die slechts een fractie van de tijd in beslag nemen die velen van ons besteden aan stressvolle reacties op uitdagingen in ons dagelijks leven. Dit evenwicht staat bekend als coherentie en het “bevordert een meer intuïtieve verbinding met ons hoogste potentieel voor effectief redeneren, onderscheidingsvermogen en interacties (met anderen).”

  1. Als je gestrest bent, erken dan je gevoelens.
  2. Neem een ​​korte time-out om hartgerichte ademhaling te doen.
  3. Stel je voor dat je bij elke ademhaling een gevoel van innerlijke ontspanning binnenkrijgt.
  4. Als de stressvolle gevoelens zijn gekalmeerd, bevestig dan met een oprechte toewijding dat je de staat van ontspanning wilt verankeren en behouden tijdens je dagelijkse uitdagingen en dagelijkse interacties.

“We kunnen nooit vrede in de buitenwereld krijgen totdat we vrede met onszelf hebben gesloten.” -Dalai Lama

(Bron: Heartmath)

Over de schrijver
Sheila Neijman is psycholoog & gelukscoach. Zij helpt mens en organisatie groeien naar een hoger geluksbewustzijn.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down