Vitaliteitsmanagement
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 september 2015 

Vitaliteitsmanagement

Vitaliteit, gezondheid en geluk in organisaties zijn veel besproken thema’s van deze tijd. Wij houden ons bezig met deze thema’s en daarbij hebben we een tweetal aannames: de ontwikkeling van een organisatie begint bij de groei van elk individu en een goed vitaliteitsbeleid levert geld op.

Het gaat op leeftijdsbewust personeelsbeleid, om vitaliteit, om de vraag hoe vitaliteit gedragen wordt en hoe je managers begeleidt bij de implementatie hiervan. Lees artikel: Managers Online of Blog.

Bedrijven zijn enorm aan het veranderen.  In de praktijk worstelen organisaties nog vaak met de oude denkkaders, ze lijken veelal vastgenageld. Liefst worden er kant en klare schema’s, modellen en protocollen gevolgd. Een oude traditie van werken met de focus op macht & managen, geregeerd door de rationele stem. Het is essentieel om een andere en duurzame weg in te slaan. In het nieuwe werken is het van belang deze focus te verschuiven  naar werksituaties/bedrijven waar de menselijke maat er toe doet, op basis van zingeving.

Het huidige werken gaat over tijd en geld en probeert onder hoge druk een steeds hogere snelheid te krijgen. Het gaat over controle en beheersing. Mensen worden veelal nog gezien als ‘mieren met rugnummers’.  Ons brein is door de jaren heen geprogrammeerd vanuit de oude tijdsbeelden en die bepalen ons gedrag veel sterker dan wij beseffen. Dat leidt er toe dat de mens in de organisatie niet is aangehaakt. Ons brein gaat met ons op de loop met als gevolg dat de menselijke maat is ondergesneeuwd. Onze huidige tijd vraagt om een radicaal andere manier van ‘werken met ons bewustzijn‘. Als je het ons vraagt is het tijd voor: transitie

De kracht van duurzaam ontwikkelen!

Bij het managen van een paar mensen, een grote groep of een totale organisatie heb je te maken met het welbevinden van werknemers. Onderzoek naar dit onderwerp door onder andere onderzoeksbureau Gallup, maakt kristalhelder dat het thema ‘welzijn, vitaliteit en geluk’ rechtstreeks van invloed is op de bottom line organisatie. Het welzijn van elke werknemer is van cruciaal belang voor het bereiken van doelen en resultaten. Zodra medewerkers ziek zijn, niet hun volledig effort vervullen of hun passie onvoldoende volgen, kost dit een organisatie miljoenen euro’s.

Aan de andere kant besteden organisaties duizenden euro’s aan kosten van zieke werknemers. Preventief werken aan thema’s als vitaliteit, welzijn en geluk van medewerkers bespaart een organisatie veel onnodige kosten.

Uit diverse diepgaande analyses, met inbegrip van steekproeven in meer dan 150 landen, bestudeerde het onderzoeksbureau Gallup de gemeenschappelijke elementen die het hoogste onderscheid maken tussen een bevlogen leven of een leven van strijd en lijden. Werknemers die een bevlogen leven leiden hebben 41% lagere gezondheidsgerelateerde kosten in vergelijking met werknemers die worstelen en 62% lagere kosten in vergelijking met werknemers die lijden. De studies van Gallup suggereren dat de gezondheid gerelateerde kosten voor een 60-jarige met een hoog welzijn lager is dan die voor een 30-jarige met een laag welzijn.

Uit de studies zijn een vijftal statistische factoren naar voren gekomen. De vijf belangrijkste dimensies zijn universeel en onderling verbonden aan het thema welbevinden, vitaliteit en geluk.

  1. Carriere/welzijn: Hoe ga jij om met je tijd en doen wat je leuk vindt. Plannen en doelen hebben, gevoel van richting in het leven. Erin geloven dat het leven ergens naar toe gaat.
  2. Sociaal welzijn: Het hebben van sterke relaties en liefde in je leven. Warme en vertrouwensvolle relaties met anderen. Bezig zijn met het welzijn van anderen, empathie en affectie. Begrip van geven en nemen in menselijke relaties.
  3. Financieel welzijn: Het effectief managen van je economisch leven om stress te verminderen en veiligheid te verhogen. Effectief gebruik maken van mogelijkheden die zich voor doen. Kiezen en creëren van contexten die passen die passen bij persoonlijke behoeften en waarden.
  4. Fysiek welzijn: Het hebben van een goede gezondheid en voldoende energie om de dagelijkse dingen op te pakken.
  5. Communitie welzijn: Het gevoel van engagement en betrokkenheid te hebben in het gebied waar je woont. Possitieve attitude en openheid van nieuwe ervaringen.

Geluk en welzijn

 

 

 

 

 

Bron Gallup

Het aanbieden van een vitaliteits programma, biedt geen garantie voor het verbeteren van de vitaliteit en welzijn van de medewerkers. Alhoewel steeds meer organisaties een vitaliteitsprogramma hebben ontwikkeld, blijken niet alle werknemers hier aan deel te nemen. Managers zijn uniek gepositioneerd om ervoor te zorgen dat werknemers verantwoording en bewustwording voelen om deel te nemen aan het verhogen van individuele en organisatorisch welzijn. 

Duurzaam ontwikkelen betekent de vijf elementen met elkaar in verbinding brengen.  Daarbij werken we zowel top-down als buttom-up. We swingen richting: “BUTTOP”.  Alleen zo verkrijgt een bedrijf veerkracht en veerkrachtige medewerkers zijn bestand tegen de veranderende omstandigheden.

Verandering aantrekkelijk maken!

Transitie naar duurzame ontwikkeling is een thema waarbij de bedrijfscultuur een belangrijke rol speelt. Verandering aanlokkelijk maken, creativiteit de vrije loop geven en medewerkers de ruimte geven zelf te kunnen sturen zorgt voor verandering en verbinding. Alhoewel er steeds meer aandacht is voor vitaliteit en welzijn, moet er binnen bedrijven nog heel wat gebeuren. Een transitie vergt verbinding, solidariteit en rebellie. Rebellie uitgelegd als je stem laten horen.

Holistische aanpak voor maximale gedragsverandering

Door onze unieke combinatie gaan we direkt naar de ‘kern van het probleem’. Met gerichte coaching vindt transformatie plaats voor optimale prestaties, vitaliteit, performance en meer geluk.

We maken hierbij gebruik van de nieuwste technologie, eCoaching en leeromgeving om de deelnemers een optimale begeleiding te geven. Wij volgen globaal onderstaande structuur, werken op maat en bestuderen integrale en causale verbanden.

Popcorn aanpak

Wij spreken mensen en organisaties in hun essentie aan, om ze bewust te maken van zichzelf en hun werk, om ze te inspireren en te bezielen. Daar waar het geluksbewustzijn vorm krijgt ontstaat groei. Mensen ontwikkelen zich in verbinding met elkaar en hun organisatie. Hierdoor wordt een optimaal resultaat behaald.  Wij geven woorden aan gevoelens van mensen en halen de deksel van de pan.  Als popcorn komen de veranderingprocessen. Wij noemen dit onze ‘popcornaanpak‘. Van ik naar wij, van brein naar hart.

Ons doel!

Een happiness en productivity boost in de vorm van een totaal-transformatie-programma voor organisaties om van een oud paradigma te springen via een rijk, intens en swingend proces naar een modern, vitaal en duurzaam bedrijf.

Over de schrijver
Sheila Neijman is psycholoog & gelukscoach. Zij helpt mens en organisatie groeien naar een hoger geluksbewustzijn.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies