Anatomie van een gelukkige werknemer

Anatomie van een gelukkige werknemer is omschreven in een rapport. Een uitgebreide studie onder meer dan 12.000 Canadese en Amerikaanse werknemers onthullen de gelukkigste en ongelukkigste factoren van geluk op werk.

Geluk op werk en persoonlijk geluk is iets wat we allemaal verlangen, toch blijkt er verschil in geluksbeleving te zijn met betrekking tot leeftijd, geslacht en het veld waarin men werkzaam is. Dit is één van de bevindingen van een nieuwe uitgebreide studie van meer dan 12.000 Canadese en Amerikaanse werknemers (Robert Half), in samenwerking met de wereldberoemde geluk- en welzijn expert Nic Marks.

Het onderzoek is uitgebracht in een rapport:’De geheimen van de gelukkigste bedrijven en werknemers’.

Het onderzoek

Het onderzoek toont een hoge mate van geluk op werk onder professionals in het algemeen, maar toont ook unieke gebieden per sector en bedrijfsgrootte. Voor bedrijven die worstelen met het aantrekken en behouden van werknemers, bevat het rapport een stappenplan om meer betrokkenheid onder het personeel te verkrijgen.

Algemene bevindingen

  • De meeste professionals zijn over het algemeen tevreden. Op een geluksschaal van 0 – 100, scoorden de respondenten een score van 71.
  • De kracht van trots: Trots in een organisatie staat op nummer 1. Degenen die trots zijn op hun organisatie, hebben drie keer meer kans op gelukkig te zijn, dan degenen die dat niet zijn.
  • Respect en waardering: Op de 2e en 3e plaats staat gewaardeerd voelen en met eerlijkheid en respect behandeld worden.
  • Medewerkers die niet goed passen binnen de organisatie, vertrekken sneller. 1/3 van de werknemers (33 %) geeft aan dat ze hun huidige werkgever in de komende zes maanden verlaten. Werknemers die melden dat ze geen goede match hebben met hun werkgever zijn het meest geneigd om te vertrekken.

Geluk op werk per organisatie en organisatie grote

  • In kleine organisaties zijn werknemers gelukkiger. Mensen die werken in bedrijven met 10 of minder werknemers ervaren het meeste geluk. Organisaties met 10.000 of meer werknemers ervaren het minste geluksgevoel.
  • Onderwijs en creatieve beroepen doen het goed. Werknemers binnen het onderwijs, evenals marketing en design, ervaren het meeste ‘on-the-job geluk’ en interesse voor hun werk. Finance professionals ervaren het minste geluk.
  • Juridische professionals ervaren de meeste stress op het werk. Werknemers in de technologie ervaren de minste stress.
  • Senior executieves ervaren de hoogste geluk niveaus, terwijl mensen die werkzaam zijn in de verkoop en de klantenservice zich juist onderaan het spectrum bevinden.
  • Accountants willen gewaardeerd worden. Verschillende beroepen hebben andere pijlers voor geluk op werk. Bijvoorbeeld het gevoel gewaardeerd te worden is het hoogst onder de accountants. Voor Marketing professionals is echter het doen van waardevol werk belangrijker.

Geluk en leeftijd en geslacht

  • Millennials: Voor de leeftijd onder de 34 is een gevoel van voldoening de sterkste determinant van geluk.
  • Generatie x: Werknemers tussen de 35 en 54 zijn het minst tevreden, ervaren de meeste stress en zijn het minst geïnteresseerd in hun werk.
  • Ervaren werknemers: Werknemers tussen de 55 en hoger ervaren het meeste geluk op werk.
  • Mannen ervaren meer invloed. Het grootste verschil was de invloed die mannen hebben op zakelijke beslissingen, 55% van de mannen zeggen dat ze meer invloed kunnen uitoefenen op zakelijke beslissingen in vergelijking met 47% van de vrouwen.

Nic Marks

Nic Marks, CEO en oprichter van Happiness works, voorziet organisaties van instrumenten om geluk op werk te meten en te beheren. gelukkige werknemersHij merkte op dat geluk niet gaat over elke dag vrolijk zijn of het vermijden van uitdagingen. Het werk kan moeilijk en veeleisend zijn, maar als werknemers zich trots voelen op wat de organisatie doet, zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen om wat ze doen, dan is de kans groter om gelukkig op werk te zijn met als rimpeleffect meer productiviteit. Geluk op werk is volgens Nic Marks een win-win situatie. Goed voor medewerkers en voor werkgevers. Het is een noodzaak voor een productieve en succesvolle organisatie. Voor professionals in alle bedrijfstakken.

Goed om te constateren dat de menselijke maat er toe doet. Trost, respect en waardering gaat over gevoel. Emotionele intelligentie is een sleutel tot meer geluk.

Over het onderzoek

De enquête is door een onafhankelijk onderzoeksbureau, onder meer dan 12.000 werknemers uitgevoerd in juli 2016. De respondenten omvatten een brede vertegenwoordiging van de Canadese en Amerikaanse beroepsbevolking.

Over Robert Half

Robert Half is ’s wereld eerste en grootste wervingsbureau met meer dan 340 locaties wereldwijd. Zij geloven dat geluk op werk de enige manier is om te werken, en het is hun missie om mensen te helpen voldoening te vinden en in het helpen bouwen aan gelukkige en productieve teams.

(bron, klik hier)

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Over de schrijver
Sheila Neijman is psycholoog & gelukscoach. Zij helpt mens en organisatie groeien naar een hoger geluksbewustzijn.
Theodore jc van emstede
Door

Theodore jc van emstede

op 29 Oct 2016

Geluk geeft kleefkracht en kleefkracht geeft geluk vrij vertaald .Als je je gelukkig voelt bij een bedrijf,dan wil je er zolang mogelijk blijven.Dus wederzijds belang werknemer vs wergever.

Sheila
Door

Sheila

op 31 Oct 2016

Ja, het is zo logisch en mooi eigenlijk hoe geluk zich deelt. Dank voor je toevoeging Theodore.

Reactie plaatsen