Communicatievaardigheden, empathie, organisatiebewustzijn, relatie bewustzijn, problemen oplossen, conflicten beheersen, invloed.
Relaties opbouwen, creativiteit, leiderschap, luistervaardigheden, verbinden, netwerken, klantbewustzijn, emotioneel bewustzijn, sociale vaardigheden, persoonlijke verantwoordelijkheid, geluk, onderhandelen, flexibiliteit, innovatief vermogen, tact, geduld, aanpassingsvermogen, compassie, motivatie, tolerantie, ideeën, stressmanagement en bewustzijn noemen we soft skills?
Kom op zeg!
Harvard University, the Carnegie Foundation and Stanford Research Center heeft geconcludeerd dat 85% van het werksucces voortkomt uit deze vaardigheden, soft skills. Slechts 15% van het werksucces komt voort uit technische vaardigheden en kennis (hard skills). Waarom noemen we deze vaardigheden nog steeds ‘soft’?
Laten we de cijfers even weglaten. Natuurlijk is het belangrijk om technische kennis te hebben, maar het is net zo belangrijk om met elkaar samen te werken, samen doelen te kunnen behalen en met plezier succes te creëren in je organisatie. Dat lukt niet zonder soft skills.
Organisatie van de toekomst
Organisaties van de toekomst erkennen dat ‘soft skills’ er toe doen. In deze tijden van verandering doet de mens en sociale en emotionele vaardigheden er juist toe. Je hebt mensen nodig die zich kunnen aanpassen aan de huidige veranderingen. Dit gaat allemaal over soft skills.
Elk mens wil gewaardeerd worden in wat hij of zij doet. Je organisatie is pas effectief als je vertrouwen creëert en elkaar helpt om op een gezonde manier samen te werken. Help je medewerkers om verbindingen aan te gaan, om op een effectieve manier te communiceren, om goed te luisteren naar elkaar. En geef zelf het goede voorbeeld. Stimuleer een cultuur van emotionele veiligheid en tolerantie. Het aanbieden van steun in diverse vormen, werknemers aan te moedigen in een belonende cultuur, zal absoluut meer succes creëren.
De spelende mens
Bied ruimte aan de spelende mens. In het spelen, zoals we dat als kinderen kennen, valt op dat spelen zich kenmerkt door een eigen ernst en spelvreugde. De speler wordt als het ware in het spel opgenomen. De inzet van het spel is het spel goed spelen. Elementen als genot, spel, cultuur en schoonheid komen voort uit de spelende mens, mits de spelregels niet te rigide zijn. In het spel wordt onze fantasie geprikkeld en onze nieuwsgierigheid gestimuleerd. de ik-als-spelende-mens is gericht op spelen en staat voor vieren, plezier, creativiteit en ontwikkeling. Spel spreekt aan en raakt ons. Cultuur komt voort uit spel en ontwikkelt zich als spel. Als de mogelijkheid tot spelen onder druk komt te staan, is dus de hele cultuur in het geding.
De spelende mens is gericht op het spelproces zelf en beleeft er plezier aan. Of het spel goed gespeeld wordt, of het leven goed geleefd wordt, is belangrijker dan het één of andere bereikbaar eindresultaat.
Hoe scoor jij op deze vaardigheden?
De kans is groot dat je net als de meeste mensen wel wat verbetering kunt gebruiken. Het verbeteren van je soft skills maakt je een betere medewerker en een betere leider. Het werken aan emotionele intelligentie vaardigheden is een sterkere voorspeller van succes. Een hoog EQ versterken de harde skills. Emotionele intelligentie heeft een sterke invloed op prestaties. Hierdoor versterk je het team en de organisatie als geheel.
Als je onvoldoende je eigen emoties en gedrag kunt begrijpen, is het onmogelijk om een goed begrip voor de ander te ontwikkelen. Zelfs een gebrek aan zelfbewustzijn kan het vermogen om rationeel te denken en technische vaardigheden saboteren. Dit heeft te maken met ons brein. De neocortex is het cognitieve centrum waar ons IQ en werkgeheugen zit. Als we niet bewust zijn van onze overlevingsmechanismen, wordt bij gevaar of een onveilig klimaat het bewust denkende brein tijdelijk offline gezet.
Soft skills, zorg dat je ze hebt
Werkgevers moeten begrijpen dat ze de soft skills kunnen upgraden middels trainingen. Soft skills zijn vaardigheden die iedereen kan leren. Er zijn maar weinig beroepen waarbij je geen soft skills nodig hebt. In de meeste beroepen zijn soft skills noodzakelijk.
Natuurlijk zijn kennis en technische vaardigheden een must om binnen te komen. Maar soft skills maakt je extra aantrekkelijk voor je werkgever.
Voor elke leidinggevende en medewerker is het belangrijk om te weten welke soft skills goed ontwikkeld zijn en wat nog verbetering nodig heeft. Soft skills verbeteren je arbeidspositie, maar je bent ook een leuker mens. Het gaat niet alleen om je kennis en technische vaardigheden, maar ook dat je weet hoe je dit moet toepassen binnen een organisatie en team.