Het huidige onderwijs is nog steeds op het oude paradigma ingericht van de industriële tijd. Onderwijzers zijn nog steeds ‘kleine fabrieksdirecteuren’ die de leerlingen ‘in het gareel’ moeten houden. Discipline, straffen, kennis en controle is waar het om draait. Kinderen worden didactisch onderwezen op basis van het oude tijdsbeeld.
De huidige tijd vraagt om kinderen die naast kennis ook leren hoe ze vitaal, gezond en gelukkig in het leven kunnen staan.
Kinderen leren hoe zij hun toekomst in eigen hand kunnen zetten. In het basisonderwijs zou geluk een vast onderdeel moeten zijn van het basispakket. Dit is ook de reden dat wij de methode gelukt! hebben ontwikkeld, waarbij kinderen 8 geluksgewoonten aanleren.
Uit onderzoek blijkt dat slechts 25% van het succes in je werkleven afhangt van je IQ en 75% hangt af van je optimisme, emotionele intelligentie, veerkracht en het vermogen om te gaan met stress. Ondanks dat we dit allemaal weten blijft de industriële paradigma hardnekkig en wordt het tijd voor een onderwijs shift!
Leo Bormans was 22 jaar lang hoofdredacteur van Klasse en is auteur van boeken over geluk. Daarover geeft hij wereldwijd lezingen. Hij spreekt voor 1000 studenten in de lerarenopleiding over authentiek meesterschap, gelukkige leraren in gelukkige scholen, optimisme en positief onderwijs. Vanuit het oude paradigma worden kinderen gevoed met angst in plaats van met optimisme, hoop en geluk!
Luister naar deze prachtige peformance van Leo Bormans!