Kun je geluk aan studenten leren? 'Jazeker', zegt Julia. 'We leren zelfs 'herbedradings-opdrachten', ik had er nog nooit van gehoord. Echt gaaf om te doen'. Waar voorheen het accent van het onderwijs vooral op kennis lag, moeten studenten vooral ook sociaal vaardig zijn om te kunnen slagen in het leven. Hoe bereik je dat? Door veerkrachtig in het leven te staan. En hoe doe je dat? Door gelukkig te zijn. Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan. Want nergens leren we hoe we dat moeten doen. Dat geluk belangrijk is, wordt al decennia ondersteund door de wetenschap. Aangetoond is dat gelukkige mensen, en dus ook studenten:
- Geloven in hun kunnen;
- Veerkrachtiger zijn;
- Gemakkelijker vrienden maken;
- Betere prestaties leveren;
- Meer zelfvertrouwen hebben;
- Minder pesten;
- Beter samenwerken.
Iedereen kan leren om gelukkig(er) te worden. Geluk is niet dat ene piekmoment waarop alles meezit. Gelukkig zijn is stevig in je schoenen staan en geloven in jezelf! Overal in de wereld en in alle culturen staat gelukkig zijn op nummer één van de lijst met diep gewortelde levensdoelen. Het verlangen naar geluk is universeel. Het mooie is, gelukkig zijn kun je leren! Hoe eerder je het leert, hoe meer je er van kunt profiteren. Jong geleerd is oud gedaan. Voor het basisonderwijs is Methode GelukT ontwikkeld, waarbij leerlingen 8 geluksgewoonten leren.