Geluk op werk
Sheila Neijman
Geluk op werk
07/03/2015
2 min
0

Heb jij voldoende energie?

07/03/2015
2 min
0

Als je s’ochtends wakker wordt, zou je jezelf omschrijven als volledig opgeladen en vol met energie? Of heb je net als de meeste mensen moeite om uit bed te komen? Meer dan 10.000 mensen die ondervraagd werden naar hun energielevel, voelden slechts 11% zich volledig opgeladen en vol met energie om naar werk te gaan.

Studies suggereren dat wanneer je volledig bent opgeladen, je meer gedaan krijgt , je een betere interactie hebt, je geest scherp is en je lichaam sterk. Je ervaart ook een hoger niveau van betrokkenheid en welzijn, wat een opwaartse spiraal van succes kan creëren.

Na het identificeren en catalogiseren van meer dan 2.600 ideeën voor het verbeteren van onze dagelijkse ervaring, Tom Rath, een senior onderzoeker en adviseur van de Gallup Research Organization en best-selling auteur, heeft ontdekt dat er drie voorwaarden zijn om dagen te onderscheiden wanneer je volledig opgeladen voelt in vergelijking met andere dagen. 

Tom Rath: “Het meeste onderzoek naar welzijn van de afgelopen eeuw is gebaseerd op vragen hoe tevreden mensen zijn met hun leven. Als resultaat, als het gaat om het verbeteren van ons leven denken de meeste mensen aan begrippen als: gezondheid en rijkdom”, verklaarde Tom. Dit is de reden waarom de rijkste landen consequent aan de top staan van nationale welzijn rankings”.

“Veranderingen echter in de technologie van de afgelopen tien jaar, maakt het veel gemakkelijker om  de gedachten, gevoelens en gedrag van mensen te meten op een dagelijkse, zelfs kortstondig basis en dit leidt tot zeer verschillende conclusies over de beste investering van onze tijd en middelen als het gaat om de verbetering van ons welzijn”, zegt Tom. “Bijvoorbeeld, de traditionele maatregelen van tevredenheid met het leven zou kunnen suggereren dat een groot deel van onze energie zit in het verhogen van het inkomen, maar meer geld verandert eigenlijk niet ons geluksgevoel als je eenmaal een basisniveau van financiële zekerheid hebt bereikt”.

Tom’s onderzoek suggereert in het bijzonder dat het cultiveren van positieve interaties en het maken van keuzes die je mentale en fysieke gezondheid kunnen bevorderen,  een gevoel geeft van volledig opgeladen zijn.

“Het goede nieuws is dat ontdekt is dat je geen langdurige retraite nodig hebt om betekenis te vinden”, stelt Tom “De grootste veranderingen voor je dagelijkse welzijn kan worden bereikt met een paar kleine stappen.”

Tom adviseert het volgende:

  • Kleine winsten gedurende de dag laden je energie op. Bijvoorbeeld een menselijk moment met een collega, een persoonlijke glimlach, persoonlijke aandacht. Herken kleine manieren om betekenis terug te vinden in je werk.
  • Maak je interacties positiever. Onze relaties in het leven zijn de som van alle kleine interacties die wij hebben met mensen op een dag-tot-dag basis. Elke keer dat je een negatieve interactie hebt, moet je minstens 3 – 5 positiever interacties tegenover zetten om een goede dag te hebben. Probeer ten minste 80% van je interacties meer positief dan negatief te maken.
  • Bewaak je energienieveau. Om ervoor te zorgen dat je voldoende fysieke energie hebt, elke dag, start met het verkrijgen van een effectieve goede nachtrust. In een 24/7 hectische cultuur, proberen we meer en meer uit onszelf en anderen te halen. We leggen de focus op productiviteit en resultaten. Het lijkt er soms op dat er onvoldoende tijd zit in een dag en minder slapen geeft ons meer tijd. Maar slapen is geen overbodige luxe. Te weinig slaap heeft invloed op concentratie, besluiten nemen, creativiteit, communicatie, humeur, leadership performance en verhoogt angst en stress. Beweeg overdag meer, door bijvoorbeeld te lopen als je belt, vaker de trap te nemen, in de pauze buiten te wandelen. Houdt rekening met de juiste voeding op een dag-tot-dag basis om je energie gedurende de dag op peil te houden. Dit creeert een opwaartse spiraal.

Voor meer van Tom’s werk, bezoek zijn website waarin je een nieuwe documentaire kunt zien over zijn onderzoek en een een app kunt downloaden om je te helpen je fysieke energie te verhogen.

Bron: Michelle Mcquaid

Reacties
Categorieën