arrow_drop_up arrow_drop_down

Goede voornemens, hoe lukt het echt?

Dat we ieder jaar weer beginnen met goede voornemens, heeft alles te maken met onze identiteit, stelt psycholoog Huub Buijssen. “We vinden het nu eenmaal ontzettend belangrijk hoe we op anderen overkomen, wat mensen van ons denken. Dat geldt voor iedereen, ook al ben je hier voor je gevoel niet bewust mee bezig. Veel voornemens hebben met dit ‘ideaalbeeld’ te maken. Denk aan afvallen, stoppen met roken, een betere baan vinden.”

Dat we alle goedbedoelde voornemens vervolgens vaak nog voor eind januari weer overboord kieperen, komt volgens Buijssen doordat het in het merendeel van de gevallen om ingesleten gewoontes gaat. „Maar liefst 95 procent van de dingen die je doet, doe je automatisch. Als je dit gedrag wilt veranderen, moet je in je hoofd een heel nieuwe ‘weg’ aanleggen. Dat kost veel moeite. Vaak moet je twee maanden lang elke dag iets doen voor het een nieuw automatisme wordt en dan nog blijft die oude gewoonte vaak lokken. Tegen die tijd hebben veel mensen het bijltje er al bij neergegooid.”

Dat klinkt niet erg hoopgevend, maar er bestaan volgens de psycholoog weldegelijk trucjes om dat goede voornemen dit jaar wél vol te houden.

Ten eerste: begin klein. Buijssen: „Veel van de voornemens die we maken, zijn simpelweg te hoog gegrepen en niet realistisch. In korte tijd veel afvallen, vanuit het niets zes keer per week sporten, noem het maar op. Stel concrete doelen die haalbaar zijn. Vervang frisdrank door water. Pak wat vaker de trap. Maak er een gewoonte van om na de lunch een stukje te lopen. Hetzelfde geldt als je dit jaar bijvoorbeeld meer tijd aan je partner of vrienden wilt besteden. Maak het concreet. Pak die agenda en spreek af om iedere week samen wat te ondernemen.”

Ten tweede: visualiseer de lastige momenten. ,,Als je weet dat je in stressvolle situaties meer zin krijgt in een sigaret, bedenk dan van tevoren hoe je die spanning op een andere manier kan wegnemen. Rook je het liefste bij een kopje koffie? Drink wat vaker thee of water. Vind je het lastig om dat kroketje bij die snackbar om de hoek te weerstaan? Loop via een andere route. Het klinkt simpel, maar deze kleine veranderingen zijn voor veel mensen al moeilijk zat. Na ieder geboekt succesje kun je weer een volgend doel stellen.”

Ten slotte: geloof in jezelf. „Mensen pakken hun voornemens vaak halfslachtig aan”, vindt Buijssen.

„Je moet er natuurlijk wel vanuit gaan dat het je gaat lukken. Dat is zo belangrijk. Pas als je er zelf in gelooft, is de kans van slagen reëel. Dus je gaat dit jaar niet iets ‘proberen’, nee, je gaat het dóen!” (bron: de telegraaf).

Over de schrijver
Sheila Neijman is psycholoog & gelukscoach. Zij helpt mens en organisatie groeien naar een hoger geluksbewustzijn.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies