Waarom negatieve emoties niet slecht zijn!

Negatieve gedachten creëren negatieve emoties en negatieve emoties saboteren ons geluksgevoel. Dat betekent niet dat negatieve emoties slecht zijn en positieve emoties alleen maar goed zijn. Emoties geven ons informatie, het gaat niet om goed of slecht het gaat erom wat we er mee doen.

Emoties zijn energie. We hebben de neiging om dat wat niet goed voelt te onderdrukken, te negeren of net te doen of ‘het er niet is’.  Maar overal waar we weerstand aan bieden, wordt alleen maar groter. Bovendien alles wat we in onszelf onderdrukken, nemen we niet serieus, we nemen onszelf dus niet serieus. En als we onszelf niet serieus nemen ondermijnen we ons geluksgevoel. Emoties die niet gevoeld worden blijven echter aanwezig in ons systeem.

Zodra we iets gaan labelen als ‘slecht’ of ‘fout’, sturen we er juist meer energie naar toe, waardoor je nog meer negatieve gedachten gaat denken en negatieve emoties gaat voelen. Ook wel de negatieve spiraal  genoemd.

Label negatieve emoties niet als fout

Zie een minder fijn voelende emotie niet als fout, maar als groei. Als alles perfect zou zijn in ons leven, stopt dit onze groei en beweging, noem het ons evolutie proces. Elke negatieve emotie die je voelt zoals angst, boosheid, afgunst of verdriet daagt je uit om deze in het hier-en-nu gewaar te worden, ze bewust te worden en ze niet te onderdrukken. Elke negatieve emotie is een signaal om aandacht en liefde aan te geven in plaats van ze te onderdrukken en te negeren. Anders negeer jij een deel van jezelf.

Een negatieve emotie bevat informatie. Wat de informatie is, kun  je onderzoeken. Misschien wil de negatieve emotie jou ergens voor beschermen? Een emotie ontstaat door gedachten die jij denkt, overtuigingen die aangeraakt worden. Het roept jou dus om er naar te luisteren. Om gelukkig te zijn, dien je gelukkig te zijn met alles wat zich aandient in jou en niet met een gedeelte in jou.

Positieve emoties werken voor ons geluksgevoel, negatieve emoties ondermijnen ons geluksgevoel en hebben we de meeste weerstand tegen. Maar niet alleen wij zelf hebben daar de meeste weerstand tegen, ook onze omgeving. En dat komt omdat we niet goed weten hoe we met emoties moeten omgaan, van onszelf en anderen. We vertellen anderen liever hoe zij zich zouden moeten voelen in plaats van een emotionele verbinding tot stand te brengen.

Emoties op werk

We kunnen er niet omheen, we zijn emotionele wezens. Een gezond emotioneel klimaat op werk is essentieel voor de creativiteit en productiviteit. Toch hebben de meeste werkplekken een ongezond emotioneel klimaat. Voornamelijk kijken we op werk eerder naar gedrag in plaats van wat er onder ligt, namelijk onze gedachten, gevoelens en emoties. We willen namelijk productief gedrag zien en geen emoties. Goed leiderschap gaat over emotiemanagement. Elke relatie gaat namelijk over emoties.

We zien emoties en gevoelens nog steeds als zwak op werk, maar iemands waarheid van elke ervaring wordt nu eenmaal uitgedrukt in gevoelens en emoties. Emoties en gevoelens doen er toe! Het is belangrijk om de waarde hiervan in te zien en respect te hebben voor elkaars emoties en gevoelens.

Hoe?

Word je bewust van je eigen emoties, ofwel zelfbewustzijn. Alleen op deze manier kun jij de emoties van anderen begrijpen en vanuit empathie ernaar luisteren. Je begrijpt op deze manier beter waarom zij zich voelen zoals ze zich voelen. Het gevolg is dat mensen zich veilig voelen in plaats van veroordeeld.

Een voorbeeld: een medewerker geeft aan zich onzeker te voelen. We luisteren niet naar deze medewerker door te zeggen:’wat een onzin, je hoeft je niet onzeker te voelen’. We valideren op deze manier zijn of haar emotie niet. Laat een ander voelen dat wat hij of zij voelt er mag zijn en toon begrip alvorens te willen sturen. Het is belangrijk de verantwoordelijkheid te laten bij de medewerker zelf om vanuit bewustzijn hem of haar het besluit te laten nemen omhoog te klimmen richting een positieve emotionele spiraal in plaats van een negatieve spiraal. Op deze manier beoefen je volledige aanwezigheid in het hier-en-nu.

Je kunt nadat je de emotie van de medewerker gevalideerd en begrepen hebt, de emotionele reactie managen door hem of haar anders naar de situatie te kijken. En uiteraard is het essentieel dat de medewerker leert om zijn of haar eigen emoties te leren onderzoeken en begrijpen.