Geluksonderzoek: Resultaten enquête pubers

De zoektocht naar geluk is zo oud als de mensheid zelf en heeft in de loop van de geschiedenis verschillende vormen aangenomen. Filosofen, schrijvers, kunstenaars en psychologen hebben geprobeerd de betekenis van geluk te definiëren in begrippen als zelfactualisatie, veerkracht, welzijn of zinnelijk genot.De instrumentele benadering van geluk is betrekkelijk nieuw en komt uit de positieve psychologie, een stroming die veel meer kijkt naar potentie, menselijk gedrag en de menselijke geest.

In mijn stage voor Toegepaste Psychologie heb ik, Eva Hendrix. het begrip geluk vanuit verschillende invalshoeken bekeken. Wat is geluk precies? Is geluk maakbaar? Welke factoren kunnen daarbij helpen? Kun je geluk meten?

Wat geluk nu precies is, moest ik zelf ook even goed over nadenken. Middels reflectie is dit voor mij zeker meer inzichtelijk geworden. Wat ik met zekerheid kan stellen is dat geluk een persoonlijke beleving is en de manier waarop we denken, onze levenshouding, zeker invloed heeft op een gelukkig(er) leven.

Met ondersteuning van mijn stagebegeleidster Sheila Neijman van heart4happiness heb ik een enquête ontwikkeld voor pubers, een module meegemaakt van de opleiding voor gelukscoach, mij verdiept in het puberende brein en veel dialogen gevoerd over geluk. Dit om een gedegen eCoaching voor tieners tijdens mijn stage periode te kunnen formeren.

Graag wil ik de tieners/pubers die de enquête hebben ingevuld bedanken. Een korte samenvatting van de enquête is in dit Verslag te lezen.

Wil je graag de eCoaching volgen, dan kun je deze hier volgen. Ik wens je heel veel succes met de eCoaching en hoop dat je (nog) lekkerder in je vel komt te zitten.

Eva Hendrix.