Waarom zijn mensen met een hoog IQ niet altijd succesvol?

Aan de ‘University of California in Berkeley’ werden studenten in exacte vakken onderworpen aan een intensieve IQ test, persoonlijkheidstest, gesprekken met psychologen en emotionele vaardigheden.

Veertig jaar later werd bekeken of deze studenten succes hadden gescoord in hun werk, tenslotte hadden ze allemaal een hoog IQ. Het resultaat: de mensen die emotioneel goed presteerden en effectieve persoonlijke en sociale vaardigheden hadden, bleken het meest succesvol te zijn.

Ervaar  jij weleens één van onderstaande uitspraken

  • Mijn collega is zo gevoelig;
  • Mijn manager is bazig;
  • Mijn collega klaagt en zeurt zo vaak;
  • Mijn collega neemt alles persoonlijk op;
  • Ik denk dat mijn collega jaloers op mijn functie is;
  • Hij luistert nooit maar praat alleen maar;
  • Ik ben altijd op tijd voor de vergadering, maar mijn collega…;
  • Mijn collega heeft altijd kritiek op mij;
  • Mijn collega is echt geen teamplayer;
  • Mijn collega belt altijd privé;
  • Mijn manager begrijpt mij echt niet.

Al deze statements hebben betrekking op emoties: frustratie, angst, boosheid, apathie, stress, onzekerheid, schaamte, afgunst enzovoort. Het is niet zo ingewikkeld om boos te worden, maar om je boosheid te herkennen, je boosheid te kunnen reguleren in plaats van op een ander te projecteren, op gepaste wijze te uitten, op het juiste moment, dat lijkt voor menigeen best ingewikkeld.

Emotionele intelligentie versus IQ

Emotionele intelligentie is een betere indicator voor menselijk succes dan de IQ-score. Onderzoek suggereert dat IQ voor slechts 20% de mate van succes bepaalt, terwijl Emotionele intelligentie voor 80% de mate van succes bepaalt. Emotionele intelligentie is de capaciteit om onze gevoelens te kunnen begrijpen en herkennen, maar ook die van anderen. Het motiveren van onszelf en het effectief managen van onze emoties in relaties.

Hoe goed we in staat zijn om onszelf te managen en onze relaties gaat verder dan intellectuele of technische vaardigheden. Het richt zich op persoonlijke kenmerken als empathie, veerkracht, flexibiliteit,  conflicten kunnen beheersen, kunnen inspireren, motiveren, sociale vaardigheden, omgaan met feedback enzovoort.

Kun je emotionele intelligentie leren?

Intelligent omgaan met je emoties betekent dat we onszelf en de ander goed kunnen waarnemen en onze emoties kunnen gebruiken om optimale relaties te creëren om gezamenlijk gewenste resultaten te bereiken. Je kunt je emotionele intelligentie verhogen door het verbeteren van je emotionele vaardigheden. Het is dus een leerbare vaardigheid die niet alleen belangrijk is voor werk, maar ook voor je persoonlijk leven.

Hoe hoger aan de top hoe belangrijker EI

Emotionele intelligentie is een relatief nieuw gebied binnen het gedragsonderzoek, maar door het toenemende aantal publicaties over het onderwerp is het een groeiend gebied. Emoties spelen in ieders leven een belangrijke rol, we zijn nu eenmaal emotionele wezens. Onderzoek heeft laten zien dat medewerkers zich laten beïnvloeden door de emoties van leiders en dat dit invloed heeft op prestaties (Dionne, Yammarino, Atwater, & Sprangler, 2003). Zo bleek uit onderzoek naar groepen en groepsemoties dat door het modelleren van een bepaalde emotionele reactie, en een leider die dit emotioneel intelligent oplost, de groep vooruitgang boekt.

Een onderzoek aan het ‘Center for creative leadership’ heeft aangetoond dat de primaire oorzaak voor een omzet tekort een gebrek was aan emotionele vaardigheden.

De discrepantie tussen topleiders en minder effectieve leiders bleek niet te maken heeft met een gebrek aan IQ of technische vaardigheden, maar voor het overgrote verklaard wordt door verschillen in emotionele intelligentie. Dat idee werd omarmd door Harvard Business Review ‘What makes a leader‘.

Het begrijpen van emoties biedt inzicht in wat mensen motiveert. Een leider met goede emotionele vaardigheden creëert een psychologisch veilig klimaat en dit is bevorderlijk voor productiviteit, creativiteit en effectieve besluitvorming.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren